semanis mulut….

Mac 18, 2008 at 2:05 am | Dikirim dalam Uncategorized | 2 Komen

ASSALAMUALAIKUM….

Dalam beberapa hari ni….banyak sangat semanis mulut secili api…tak tahu la…

kadang-kadang pelik…kenpa dunia sekarang ni suka menilai orang tapi akhirnya diri sendiri tak terbentuk lagi…natahla…

sebenar-benarnya kita ni sepatutnya sebelum nak menilai orang kena nilai diri sendiri dulu…dan ingatlah jugak keluarga di sekeliling kita tu dah terbentuk ke tidak….

itulah pegangan saya….sebelum menegur orang kene tegok dulu keadaan kita dan kemudian keluarga kita…dan akhirnya barulah di sekeliling kita…..

nak dikatakan manusia kat dunia ni bukanlah semuanya sempurna…semuanya ada buat kesilapan cuma diri individu  tu kene muhasabah  diri masing-masing…..kecuali NABI MUHAMMAD S.A.W adalah insan yang paling sempurna…..

kadang-kadang sebagai manusia ni memang banyak bercakap…tapi kita tak sedar percakapan kita tu bawak faedah atau tak….jadi kita semua kene sedar…

YA ALLAH HAMBAMU BERMOHON AGAR MU ILLAHI SENTIASA MEMBERI PERLINDUNGAN DARIPADA PERKARA YANG TIDAK BERFAEDAH…DARI MENDENGAR PERKARA YANG SIA-SIA….DARI KETAWA  SESUATU YANG TIDAK BERMANFAAT….BANTULAH DIRI INI…INSAFILAH AKU…YA ALLAH…..AMIN…

“SESUNGGUHNYA MANUSIA ITU ADA HAK UNTUK BERKATA…TETAPI KALAU KATA-KATA ITU MEMPUNYAI FAEDAH MANA TERUSKAN….DAN JIKA KATA-KATA ITU TIDAK MEMBAWA FAEDAH MAKA SENYAPLAH…..JIKA DI TERUSKAN KATA-KAT YANG TIDAK BERFAEDAH ITU ORANG AKAN MUDAH MENILAI KITA DAN AKAN HILANG RASA HORMATNYA KRPADA SESEORANG ITU WALAUPUN SESEORANG ITU MEMEPUNYAI PANGKAT YANG TINGGI……”

MAAF DIPINTA JIKA TERSALAH KATA….

WASSALAM

2 Komen »

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

  1. salam izzat….sebelum tu, thanks for ur comment. ipah pun mmg setuju sgt yg cinta selepas kahwin itu lebih baik tp bukankah stiap yg berlaku itu juga punya hikmahnya…jadi samada bercinta sebelum atau selepas kahwin, bukanlah menjadi isunya. soalnya sejauh mana kita mampu mengawal diri agar tidak tersasar dari landasan sebuah perhubungan yang belum pasti hala tujunya….bile bace tulisan izzat ni, ak cam dapat tangkap je makna disebaliknya! memang dah jd lumrah manusia kan, hanya nampak buruk lemah org lain je tp diri sendri tak pernah nak tgk.. itulah sebabnya kita disarankan agar saling ingat mengingati sesama kita lebih2 lagi dgn kawan kita sendri…pada ak satu je, put ur self on others shoes…letak diri kita di tempat orang tu.. tanya diri sendiri klu kita kat tempat dia adakah kita pun akan lakukan yg sama, lebih baik atau lebih teruk lagi….

  2. hi sis izat…

    akak memahami maksud adik tu…sama-sama la kita bersabar selagi boleh…tapi kalo tak boleh sama2la kita meletup…kadag2 orang tak sedar yang lagit tu tinggi rendah or tanah yang dia pijak tu la…lahirnya diri kita…pe yang boleh kita katakan…orang boleh cakap pe2 je tentnag kita, tapi orang takkan faham diri kita HANYA diri kita


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries dan komen feeds.

%d bloggers like this: